مردان آتش اثرگذاری داروی رمدسیویر تنها در فاز ویروسی/ توزیع یک و نیم میلیون سرم تزریقی - مردان آتش

به گزارش مردان آتش؛ سیدحیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشست خبری خود گفت: بعد از چند هفته از شیوع بیماری کرونا واردات کمی از داروی رمدسیویر شروع شد و همزمان در دنیا نیز تاییدیه ی های آن  اخذ شد.

او با بیان اینکه در ادامه پس از آن بلافاصله کارخانجات داخلی تولید داروی رمدسیویر  را آغاز کردند، افزود:  در حال حاضر ۸ تولید کننده داروی رمدسیویر در کشور داریم.

محمدی ادامه داد: وقتی  پیک بیماری وجود نداشته باشد و در ادامه افزایش مصرف رخ ندهد بخشی از  داروی رمدسیویر صادرات نیز می شود. همچنین مصرف این دارو در خردادماه به ۶۰۰ هزار عدد، تیرماه به یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد و مرداد ماه به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار عدد رسید.

او با اشاره به اینکه ۸ برابر شدن میزان مصرف داروی رمدسیویر نشان دهنده  تجویز غیرمنطقی این داروست و خیلی از بیمارانی که این دارو را دریافت کردند شاید نیاز به مصرف آن نداشتند، تصریح کرد: داروی رمدسیویر صرفا در فاز ویروسی اثرگذار است و در ابتدای بیماری یا انتهای آن نمی تواند موثر باشد.

محمدی  ادامه داد:  مصرف دارو فاویپیراویر در مجموع شش ماه دوم سال ۹۹ به ۱۱ میلیون رسید و  در صورتی که مصرف همین دارودر تیر ماه امسال به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار عدد رسید.

محمدی با بیان اینکه این افزایش پیش بینی نشده بیماری و تعداد زیادی که در شیوع بیماری بوجود آمد، غیرمنتظره بود، گفت: موجودی ما برای رمدسیویر حداقل شش ماه بود که متاسفانه کل رمدسیویر در تیرماه مصرف شد و البته در مردادماه بلافاصله تامین شد و کمبودی ایجاد نشد.

او افزود: داروی فاویپیراویر با وجود عدم اثراگذاری اما با تایید کمیته های علمی مرتبط، موظف بودیم دارو را تامین کنیم و این کار انجام شد.

محمدی با بیان اینکه در سال گذشته تقاضای تعطیلی یکی از خطوط تولیدی سرم را جهت بهبود شرایط ساخت از سوی خود شرکت داشتیم؛ اما موافقت نکردیم چون تابستان بود و به دلیل گرمای هوا مصرف سرم بالا می رود، ادامه داد: در نهایت از آبان ماه با تعطیلی این کارخانه موافقت کردیم اما با توجه به شرایطی که داشت و برای دستگاه هایی نیاز به واردات داشت، به صورت شفاهی توافق شد که از اسفندماه این اتفاق افتد. حسب وعده آن شرکت، شرایط ساخت باید اصلاح می شد و حساب کرده بودیم که تا قبل از تابستان این مشکل رفع شود و آن تولید کننده که  یک سوم تولید کشور را داشت، باید به خط تولید بازمی گشت.

او با اشاره به اینکه در همین راستا به یکی از کارخانجات سرم اجازه داده بودیم که برای واردات اقدام کند اما به دلیل مشکلاتی که در بحث بیماری کرونا برای کشور هند پیش آمد و این شرکت هم برای واردات از این کشور اقدام نکرد و  نهایتا به مشکل برخورد، ادامه داد: این شرکت بعد از سه ماه اعلام کرد که نمی تواند واردات داشته باشد.

محمدی ادامه داد: یک و نیم میلیون سرم تزریقی توزیع شده و ۵۰۰هزار هم در حال شناسه گذاری است.

او با اشاره به اینکه گمرک مواردی را مجاز است ترخیص کند که مجوز از نهاد مربوطه داشته باشد، گفت: بنابراین در حوزه ما (در زمینه دارو و تجهیزات) برخی شرکتها کالاهایی می آورند و در گمرک پیاده می کنند که هیچ مجوزی از ورزارت بهداشت ندارند.

او با بیان اینکه در بازدیدی که ما داشتیم مجموعا پنج قلم دارو بود؛ چهار قلم فاویپیراویر بود که مجوز داشت و البته کمتر از ۲۴ ساعت هم بود که در گمرک بود و با دستور سرپرست محترم دادسرای جرایم اقتصادی ترخیص شد و ما هم موافق این ترخیص بودیم.

او با بیان اینکه  گمرک نمی تواند کالایی که مجوز ما را داشته باشد را متوقف و رسوب کند، افزود: کالایی که در گمرکات رسوب کرده و گمرکات محترم باید پاسخگو باشند کالاهایی است که یا مجوز وزارت بهداشت یا هر وزارتخانه تخصصی را ندارد و بدون مجوز در گمرکات رسوب کرده و باید صاحب کالا پاسخگو باشد.

محمدی با بیان اینکه در مجموع جوسازی در خصوص وجود دپوی تعداد زیادی دارو در گمرک درست نبود؛ حجم خیلی مختصری از موارد موجود در گمرک از داروهایی بود که مجوز ما را داشت، تصریح کرد: این درحالیست که با مجوز ما هر آنچه که در گمرک هست باید ترخیص شود.

انتهای پیام/۵

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 236 views بار دسته بندی : سلامت تاريخ : 20 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها