مردان آتش احتمال ثبت جهانی خیابان ولیعصر؛ سال آینده - مردان آتش

به گزارش مردان آتش؛ خیابان ولیعصر به عنوان طویل‌ترین خیابان خارومیانه یکی از نمادهای پایتخت محسوب می‌شود. این خیابان به دلیل درختان سر به فلک کشیده برای تمامی پایتخت نشینان و افرادی که به هر نحوی در این کلانشهر تردد دارند خاطرات متعدد را ثبت کرده است. خیابان ولیعصر تهران در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. البته این خیابان در دی ۹۷ به ثبت موقت رسیده و کم و کیف اقدامات در این زمینه برای ثبت نهایی جای بررسی دارد. خیابان ولیعصر به طول ۱۷.۲ کیلومتر است که از دامنه‌های البرز در شمال تا دشت کوهپایه‌ای تهران در جنوب قرار دارد.

شاید میلیون‌ها نفر به صورت روزانه در این خیابان تردد می‌کنند و از مناظر آن بهره‌مند می‌شوند. قطعا در حوزه میراث فرهنگی یکی از ملاک‌هایی که بسیار مد نظر قرار داده می‌شود همین حضور و بهره‌مندی گردشگران از این محور است. چندی قبل علی رفیعی معاون امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران درباره اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی این خیابان گفت: «ما بر اساس تفاهمی که با ستاد گردشگری و نیز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشتیم مردان آتشمه‌هایی را برای ساماندهی تمام مسیرهای گردشگری شهر تهران اعم از مسیرهای پیاده راه و سواره در دست انجام داریم.»

احتمال ثبت جهان خیابان ولیعصر برای سال آینده/ صیانت از خیابان ولیعصر با کمیسیون ماده ۵

ابوالفتح شادمهری، مدیریت بافت تاریخی شهرداری تهران درباره آخرین اقدامات برای حفاظت بیش از پیش از خیابان ولیعصر برای ثبت جهانی به خبرنگار مردان آتش گفت: برای حفاظت از میراث طبیعی، هویت تاریخی و ارزش‌های فرهنگی – اجتماعی خیابان ولیعصر (عج) به عنوان یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده شهر تهران اقداماتی انجام داده ایم و تلاش برای ثبت این خیابان در فهرست میراث فرهنگی جهان شده است.

او با اشاره به اقدامات انجام شده افزود: هنوز اقدامات در حوزه شهری مشخص نیست. قاعدتا برای ثبت جهانی این خیابان باید ضوابط ابلاغ شود و ما هم ملزم به رعایت آن هستیم.

 شادمهری ادامه داد: هنوز مقوله ثبت این خیابان مشخص نیست. البته این اقدامات از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود. هرچند در یونسکو هم برای ثبت هر یک از میراث نوبت‌بندی و اقدامات این چنین جزو اولویت‌ها قرار می‌گیرد.

او تاکید کرد: بر اساس وضعیت موجود به احتمال فراوان ثبت جهانی خیابان ولیعصر برای سال آینده رقم می خورد.

شادمهری درباره اقدامات برای صیانت از این  خیابان نیز ادامه داد: بر اساس ضوابط مورد تصویب در کمیسیون ماده ۵ سعی شده ضوابط بر اساس میراث فرهنگی و گردشگری مورد اجرا قرار بگیرد.

مدیریت بافت تاریخی شهرداری تهران افزود:سازمان میراثی و فرهنگی و طرح و تحقیق‌های میراثی در این زمینه در کمیسیون ماده ۵ انجام شده است. بر اساس طرح تفصیلی محدودیت، اقدامات تشویقی  و … انجام می‌شود.

 او گفت: چارچوب طراحی شهری در این طرح مورد توجه قرار گرفته و به منظور حفاظت از ارزش‌های طبیعی و آثار ارزشمند تاریخی– فرهنگی و نظارت، کنترل و مدیریت یکپارچه، شورای راهبری ساماندهی و ارتقاء کیفی خیابان ولیعصر(عج) انجام می‌شود.

//انتهای پیام: ۳

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 267 views بار دسته بندی : میراث فرهنگی و گردشگری تاريخ : 20 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها