مردان آتش انتقاد از افزایش انجام سی تی اسکن در کشور/ داروی رمدسیویر تحت پوشش بیمه است/ کورتون در دستور العمل جدید درمان کرونا - مردان آتش

به گزارش مردان آتش؛ عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کووید- ۱۹ در نشست خبری خود که ظهر امروز به صورت آنلاین برگزار شد، گفت:  کمیته علمی تبدیل به ۱۳ زیر کمیته شده است و هر چند روز یکبار در کمیته های مختلف جلساتی تشکیل می شود.

او با بیان اینکه در قالب دستور العمل های درمانی، سلامت روان و جامعه و درمان کودکان جلساتی تشکیل شده است، افزود: شیوه نامه ها درمان ها و عوارض بعد از واکسن به ترتیب در کمیته علمی منتشر می شود و در تلاش هستیم سایتی برای کمیته علمی راه اندازی شود.

عابدینی ادامه داد: ما با همکارانمان در استان ها ارتباط داریم و یکی از وظایف ما بالا بردن توان علمی پزشکان و پرستاران است و شبهاتی که مبنی بر عدم کمک کمیته علمی منتشر می شود کذب است و کمیته علمی همچنان فعالیت خود را ادامه می دهند.

دبیر کمیته علمی کووید- ۱۹ افزود: خبر هایی درباره موثر بودن یا نبودن درمان منتشر می شود که لازم است در باره توضیحاتی را بیان کنم.

او با اشاره به اینکه در خرداد ۱۴۰۰، دهمین ویرایش درمان را متناسب با دستور العمل های بین المللی  انجام شده است، گفت: این ویرایش به صورت دستور العمل به پزشکان ابلاغ شد. بسیاری از درمان ها برای کرونا مناسب نیست که شامل آنتی بیوتیک ها است.

عابدینی گفت: چند دارو در حال مطالعه بود که با اطلاع از اینکه مستندات آن را نداریم تجویز شد تا در قالب مطالعه بالینی انجام شود.

او با اشاره به اینکه  در پیک چهارم و پنجم بنا بود تا تخت های بستری حفظ شود، بیان کرد: امکان بستری های موقت را برای افزایش مدیریت ایجاد کردیم که در قالب سرپایی نبود و بسته به شرایط بود که بیمار شرایط بستری را داشت اما افراد برای ادامه درمان به منزل مراجعه می کردند.

دبیر کمیته علمی کووید- ۱۹ گفت: این روش برای درمان زودرس و اولیه مدنظر قرار گرفت و طبق نظرسنجی انجام شده از سوی دانشگاه ها اعلام شد که این روش کاهش ۲۰ تا ۷۰ درصدی میزان موارد بستری شده را داشته است.

عابدینی درپاسخ به سوال خبرنگار مردان آتش مبنی بر اینکه درخواستی برای نظارت دقیق تر افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند داشته اید یا نه افزود: همیشه تاکید داشتیم که روش واکسیناسیون مهم تر از درمان است و کمیته علمی بیشتر نقش کمیته تخصصی دارد تا کمیته اجرایی.

او با بیان اینکه در قالب دستورالعمل به معاونین وزارت بهداشت صحبت ها و پیشنهاداتی در این زمینه داده می شود اما ما هیچ نقش اجرایی در این خصوص نداشتیم، گفت: اگر تعطیلاتی صورت می گیرد باید زیرساخت هایی نیز  برای شناسایی بیماران و رفتار هایشان در زمان بیماری وجود داشته باشد. همچنین اگر قرار است تصمیمی برای تعطیلی گرفته شود تصمیم باید درست و منطقی باشد.

عابدینی گفت: در روش و دستور العمل جدید درمان بیماری درمان کرتون ها را توصیه کردیم که در قالب دز های مناسب انجام شود همچنین داروی رمدسیویر  برای بیماران خفیف و حاد فایده ای ندارد.

او افزود: باید ها و نبایدهایی به صورت جزئی برای همکاران پزشکان ذکر شده است و فکر می کنم ۳۰ وبینار آنلاین برای مراکز درمانی برگزار کردیم. همچنین روش درمانی استاندارد باید حتما از سوی وزارت بهداشت ابلاغ و پرسیده شود.

او با بیان اینکه  درخواست برای انجام رادیولوژی و سی تی اسکن زیاد است و باید چنین امری در کشور استاندارد شود چرا که در هیچ جای دنیا برای بیماران یک روز درمیان سی تی اسکن گرفته نمی شود، ادامه داد: برخی از همکاران ما درمان به موقع را انجام نمی دهند چرا که این امر یا خیلی زود محقق می شود یا خیلی دیر اتفاق می افتند. دستور العمل علمی کشوری برای درمان کرونا نظارت نظام پزشکی ، پزشکی قانونی و… را دارد.

عابدینی با اشاره به اینکه  در پیک دلتا هستیم و بیماران را به صورت خانوادگی، دسته جمعی و… درگیر شده اند، ادامه داد: مردم نگران این هستند که درمانشان مغایر با دستور العمل های دنیا باشد اما باید خیال مردم را راحت کنم که باید مردم در این زمینه به تریبول اصلی وزارت بهداشت توجه کنند.

او با بیان اینکه  یک دُز واکسیناسیون بین ۳۰ تا ۵۰ درصد روی شدت و مرگ و میر اثر گذار است، گفت: خواهش می‌کنم واکسیناسیون سرعت بیشتری پیدا کند و خدا را شکر در روزهای اخیر این روند سرعت بهتری داشته است.

عابدینی با اشاره به اینکه  فاویپیراویر از پوشش بیمه خارج نشده است، ادامه داد: نظر شخصی من این است که چون فاویپیراویر داروی ضد ویروس خوراکی است با توجه به رشد سریع ویروس و مقدار بسیار بالای ویروس دلتا خیلی نمی‌تواند موثر باشد.

عابدینی با اشاره به اینکه فاویپیراویر داروی ضد ویروسی است که بر آنفلوآنزا تاثیر قطعی دارد ولی درباره کووید۱۹ این کار را نمی‌کند، افزود: زمانی که تکثیر ویروس کرونا صورت گرفته و بیمار دچار نارسایی ریه شده است، فاویپیراویر اثر ندارد.

دبیر کمیته علمی کووید -١٩ گفت:  از نظر مستندات باید گفت این دارو بیشتر در آسیای شرقی استفاده می‌شود و هیچ‌وقت در دستورالعمل‌های توصیه شده ایران قرار نگرفت‌ و همیشه اظهار کردیم مطالعات بر آن در حال انجام است و مطالعات بالینی بر بیماران سرپایی انجام دادیم که هنوز نتایج آن مشخص نشده است.

عابدینی ادامه داد: فاویپیراویر اثر چندانی بویژه بعد از ۳ روز اول بیماری نداشته است و این موضوع در ویرایش خرداد ۱۴۰۰ آمده است.

عابدینی گفت: داروی رمدسیویر نیز تحت پوشش بیمه است و با مراجعه به داروخانه معتبر باید با بیمه ارائه شود و تغییری در پوشش بیمه‌ها اتفاق نیفتاده است.

او با اشاره به اینکه برخی درمان‌ها هم نباید در درمان سرپایی ارائه شود مانند آنتی بیوتیک‌ها که بدون شواهد عفونت یا باکتری نباید داده شود، بیان کرد: پیشنهاد ما برای استفاده از دارو در فاز سرپایی درمان با مطالعه بالینی است که نتایج به کمیته علمی هم ارائه شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 96 views بار دسته بندی : سلامت تاريخ : 20 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها