مردان آتش حوزه‌های آبخیز، ظرفیت جذب کامل بارش‌های کشور را دارد/ دلیل بروز سیل در کلیبر چیست؟ - مردان آتش

به گزارش مردان آتش؛ طی سال‌های اخیر به دلیل تغییر اقلیم شاهد افزایش وقوع سیل در کشور هستیم. این مسئله محیط زیستی به دلیل ناکارآمدی‌ها در اقدامات حوزه محیط زیست بروز کرده است. بروز سیل در شرایط کنونی به ماه و سال بستگی ندارد بلکه در تابستان و زمستان شاهد وقوع سیل در اقصا نقاط کشور هستیم. طی روزهای اخیر هم رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر درباره وقوع سیل درکشور گفت: در پی وقوع سیل شدید در منطقه کلیبر (روستاهای عربشاه و گوار) ٣ نفر از اهالی شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی مفقود شدند. تلفات ناشی از سیل نشان دهنده اهمیت تلاش و مدیریت کارآمد در این زمینه است.

امکان جذب کامل بارندگی‌ها

ابوالقاسم حسین‌پور، مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره روند مهار سیل‌های اخیر  به خبرنگار مردان آتش گفت: با وجود اراضی نفوذ پذیر به ویژه آبرفت‌های درشت دانه در مناطق مختلف کشور و استعدادهای فراوان آبخیزداری و آبخوانداری در تمامی حوزه‌های آبخیز کشور، امکان جذب کامل بارندگی‌ها، نفوذ آن به درون زمین و ذخیره به صورت آب سبز در خاک و آب آبی در آبخوان چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات در کشور فراهم است.  

حسین‌پور ضمن تاکید بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری افزود: با وجود این ظرفیت‌های طبیعی در کشور باید با اصلاح حکمرانی سرزمین و بالاخص حکمرانی آب و توجه به طرح‌های زیربنایی آبخیزداری و آبخوانداری، مدیریت بارش‌های کشور بهینه شود.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری گفت: مدیریت ریسک سیل و خشکسالی، بهبود وضعیت آبخوان‌ها، پایداری آب و حفظ تعادل و توازن عرصه‌های طبیعی کشور، مستلزم توسعه زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در تمامی سطوح حوزه‌های آبخیز است.

دلیل بروز سیل در کلیبر چیست؟

حسین پور درباره روند بروز سیل در کلیبر و نحوه مهار آن گفت: دلیل اصلی تشدید رخداد سیل در کشور ما تغییر اقلیم، کاهش برف، تغییر الگوی بارندگی و افزایش بارش‌های رگباری است البته این امر در سطح دنیا نیز در حال وقوع است.

او افزود: طی ماه گذشته در اروپا در کشورهای آلمان و بلژیک و همین‌طور در شرق آسیا شاهد وقوع سیل‌های مخرب بودیم و موضوع دوم دستکاری در طبیعت، تغییر و تبدیل کاربری اراضی و دلیل سوم دخل و تصرف در مسیل‌ها و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم سیل است.

او تاکید کرد: توسعه آبخیزداری و آبخوانداری هم عامل کاهش خطر سیل و پیشگیری از خسارت‌ها و هم تقویت کننده منابع آبی و رفع مشکلات خشکسالی و کم آبی است.

به گفته حسین پور توسعه آبخیزداری و آبخوانداری اقدامی زیربنایی، اقتصادی و پربازده است که با توجه به ضرورت‌ها و نیاز کشور باید بیش از گذشته به آن پرداخته شود

//انتهای پیام:۳

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 301 views بار دسته بندی : محیط زیست تاريخ : 20 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها