مردان آتش بازچرخانی آب فضای سبز تهران با همکاری شهرداری و آبفا/ احداث یک تصفیه خانه در غرب پایتخت - مردان آتش

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری مردان آتش؛ ایران کشوری با اقلیم عمدتاً گرم و خشک است؛ رشد سریع جمعیت مهم‌ ترین عامل کاهش سرانه آب تجدید شونده کشور در قرن گذشته بوده‌است.

جمعیت ایران در طی هشت دهه، از حدود ۸ میلیون نفر در سال ۰۶ – ۱۳۰۰ به ۸۱ میلیون نفر تا پایان سال ۱۳۹۶ رسیده ‌است. بر این اساس میزان سرانهٔ آب تجدید پذیر سالانهٔ کشور از میزان حدود ۱۳۰۰۰ متر مکعب در سال ۱۳۰۰ به حدود ۱۴۰۰ متر مکعب در سال ۱۳۹۲  تقلیل یافته و در صورت ادامه این روند، وضعیت در آینده به مراتب بدتر خواهد شد.

فضای سبز اصفهان

سال آبی از ابتدای مهر ماه هرسال تا پایان شهریورماه سال بعد محاسبه می شود و طبق اعلام مسئولان بخش آبی کشور با آغاز مهرماه ۱۴۰۱ سومین سال آبی خشک وکم بارش متوالی را آغاز کرد و شاهد پاییز خشکی بودیم به طوری که ۱۹ استان کشور در نخستین ماه پاییز حتی یک قطره آب هم تجربه نکردند و در مجموع  میزان بارش در کشور در نخستین ماه پاییز ۲۱ میلیمتر ثبت شده است که در مقایسه با متوسط بارش های مهرماه  که ۷٫۱ میلیمتر در آمار بلند مدت ۵۳ ساله بوده است ۷۱ درصد کاهش داشته است.

ایران در حال تجربه مشکلات جدی آب است؛ خشک‌سالی‌های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیک و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌است.

خشکسالی پشت سدهای شهر

از نشانه‌ های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان ‌زایی و طوفان گرد و غبار بیشتر است. تهران به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر کشور به زودی می تواند مرکز کم آبی قرار بگیرد.

 سازمان آب و فاضلاب کشور روز جمعه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۱  میزان مصرف آب شهروندان تهرانی  به ۴۶ هزار لیتر در هر ثانیه رسید که معادل مصرف  ۳۰ هزار بطری آب‌ معدنی یک و نیم لیتری در هر ثانیه است و میانگین مصرف آب پایتخت در روزهای اخیر در هر روز حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر است و باتوجه‌به ذخایر آبی موجود، تهران، شهری مقاوم در مقابل تنش آبی نیست.

بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می‌دهد ورودی به مخازن در سال آبی جاری به ۸۳۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته  درصد کاهش دارد. همچنین میزان پرشدگی سد زاینده‌ رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود ۱۱ درصد، ۱۹ درصد، ۴۳ درصد و  ۲۹ درصد است.

خشکسالی پشت سدهای شهر

ذخایر مخازن سدهای تهران نیز در حدود ۳۶۱ میلیون مترمکعب است، درحالی است ‌که در سال گذشته در همین تاریخ حجم ذخایر سدهای تهران در حدود ۴۴۱ میلیون مترمکعب بوده که نشان‌ دهنده کاهش حدود  ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

محمد بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران اول آبان سال جاری گفت: که تهران فقط برای ۱۰۰ روز آب دارد؛ مصرف آب شرب روزانه تهران سه میلیون مترمکعب است، گفت: اگر تمهیدات لازم و صرفه‌جویی صورت نگیرد، اوایل زمستان به مشکل خواهیم خورد..

این خبر باعث شد که اعضای شورای اسلامی شهر تهران به فکر تمهیداتی برای مدیریت بلند مدت مصرف ذخایر آبی باقی مانده بیفتند تا بتوانند از جیره بندی آب در زمستان سال جاری در تهران جلوگیری کنند که در یکصد و چهارمین جلسه شورای شهر طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه مردان آتشمه عملیاتی احیا و مدیریت بازچرخانی آب را مطرح شد.

حضور « سید محمد آقامیری» در خبرگزاری مردان آتش

حجت الاسلام سید محمد آقا میری عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری مردان آتش در خصوص طرح باز چرخانی آب اظهار داشت: این طرح در شهرداری تهران است که شهرداری لایحه بازچرخانی آب و روش و نحوه انجام این طرح در تهران را بیاورد تا در شورا به تصویب برسد، این طرح در تهران در حال اجرایی است.

وی افزود: اصل بازچرخانی آب این است آبی که مصرف می کنیم که به عنوان فاضلاب شهری و به سوی تصفیه خانه ها هدایت می شود که به آب تصفیه شده پساب گفته می شود و این پساب ها را برای آبیاری درختان و فضای سبز استفاده می کنیم که وقتی در آبیاری استفاده می شود به زمین تزریق می شود، دوباره در سفره های زیر زمینی جریان پیدا می کند. اصل بازچرخانی آب برای جلوگیری از خروج آب چاه یا سد از شهر و بازگشت دوباره آب به سفره های زیر زمینی و استفاده  مجدد از طریق چاه ها است.

آقامیری هدف این طرح استفاده نکردن از چاه های آب شرب در آبیاری فضای سبز دانست و گفت: در حال حاضر درصدی که از آب های شرب برای آبیاری استفاده می کنند بسیار پایین است ولی باید از سیستم طراحی شود؛ هم از روان آبهایی که در جوی ها و نهرها از شمال شهر به سمت جنوب شهر هدایت می شود و هم از پساب های فاضلاب برای آبیاری پارک های جنگلی و کمربندی های سبز اطراف تهران استفاده کنند. آب چاه ذخیره اصلی  برای استفاده شرب باقی بماند.

حضور « سید محمد آقامیری» در خبرگزاری مردان آتش

عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره تعداد تصفیه خانه های موجود در تهران تصریح کرد: آماری از تصفیه خانه های موجود در تهران ندارم ولی شهرداری در مردان آتشمه خود راه اندازی ۲ تا ۳ تا تصفیه خانه را دارد حتی زمین های این تصفیه خانه ها را به آبفا تحویل داده که یکی از این زمین ها در غرب تهران برای احداث تحویل داده است.

وی گفت: شهرداری تهران در اجرای این طرح درصدد احداث چند تصفیه خانه است تا بتواند مصرف آب سفره های زمینی را کاهش دهد و همچنین آب شرب به سفره های زیر زمینی بازگرداند تا از نشست زمین، وقوع بی آبی در تهران جلوگیری کند.

انتهای پیام/



آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 193 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 13 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها