مردان آتش تخصیص ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی و دارو، متوقف می شود - مردان آتش

به گزارش خبرگزاری مردان آتش؛ دولت در سال ۱۳۹۷ همزمان با از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران تصمیم گرفت، با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، برای برخی کالاهای اساسی ارز ترجیحی تعریف کند و ارز مورد نیاز برای واردات این کالاها را با نرخ ۴۲۰۰تومان تامین کند.

این اقدام، یکی از جنجالی‌ترین تصمیمات دولت دوازدهم بود که با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برای کنترل کالاهای اساسی اختصاص یافت؛ اگرچه این طرح  حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را هدف گرفته بود اما برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی از همان ابتدا نسبت به آن انتقاد داشتند؛ از جمله اینکه طبقات متوسط و ضعیف جامعه کمترین بهره را از این منابع دریافت می‌کنند.

علاوه بر این، تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی، موجب قاچاق این کالاها به کشورهای همسایه شده بود؛ مساله دیگر، فساد ِ وجود ارز چند نرخی بود که این موضوع حواشی زیادی را در خصوص تخصیص ارز ترجیحی به همراه داشت؛ با این حال، فعالان بخش خصوصی نیز معتقد بودند که ارز ۴۲۰۰تومانی به جز رانت و فساد، رقابت‌پذیری را در فعالیت‌های اقتصادی کاهش داده است.

 افرادسوجو ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به نام کالای اساسی جامعه دریافت کنند و با این ارز کالای دیگری را وارد کنند.

پیامدهای تخصیص ارز ترجیحی باعث شد که دولت سیزدهم حذف این ارز و توزیع عادلانه یارانه‌ای را که تاکنون در این زمینه پرداخت می‌شد، در دستور کار قرار دهد که در گام نخست، این ارز از بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شد.

 محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درخصوص جزییات ارز ترجیحی و ارز نیمایی، توضیح داد:تا کنون حذف ارز ترجیحی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت در بودجه سال۱۴۰۱ اعلام نشده و کماکان ارز ترجیحی ادامه دارد.

وی افزود: در صورت حذف ارز ترجیحی، مابه التفاوت بجای پرداخت به تامین کننده، عملا به مصرف کننده انتقال خواهد یافت

 هاشمی خاطرنشان کرد: با استفاده از ساز و کار سازمان های بیمه گر، اعتبار ریالی به این سازمان ها پرداخت خواهد شد، به نحوی که با کاهش فرانشیز پرداختی بیماران تغییری در پرداخت بیماران نسبت به سال ۱۴۰۰ایجاد نشود.

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا ودارو درباره وضعیت تخصیص ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی اظهار کرد: ارز ترجیحی از سال آینده وجود نخواهد داشت و الآن نیز تخصیص ارز دولتی به حداقل رسیده است و با مدیریت موضوع به‌نحوی که بیماران دچار آسیب نشوند و درمان آن‌ها دچار مشکل نشود، تخصیص ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی و دارو، متوقف خواهد شد.

وی افزود: همواره درصدی واردات دارو خواهیم داشت و اجازه نمی‌دهیم که به اسم تولید داخل، انحصار صورت بگیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت اجرای طرح دارویار و اصلاح سیاست‌های ارزی دارو نیز گفت: آنچه اهمیت دارد، افزایش نقدینگی شرکت‌های داروسازی برای تولید دارو و نوسازی صنعت داروسازی است.

انتهای پیام/

 



آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 174 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 13 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها