مردان آتش رونمایی از کتاب آناتومی تطبیقی بر اساس طب ایرانی و مدرن/ میرزایی: تنوع گیاهان دارویی جایگاه بین المللی طب سنتی ایران برتر کرده است - مردان آتش

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری مردان آتش، اولین کتاب آناتومی تطبیقی طب مدرن و طب ایرانی روز گذشته (سه شنبه ۲۰ تیر) در خبرگزاری مردان آتش رونمایی شد. 

این کتاب بر اساس طب سنتی به رشته تحریر آمده و نوشته احسان میرزایی که رئیس اندیشکده پیشرفت و سلامت، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری احیای سبک زندگی اسلامی ایرانیان دبیر انجمن ملی تغذیه سالم شهر تهران است. 

رونمایی از کتاب آناتوم تطبیقی نوشته احسان میرزایی

نویسنده کتاب «آناتومی تطبیقی» گفت: مبحث آناتومی که در حال حاضر در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، آناتومی مدرن است.  برای همین  این سؤال برای من پیش آمد که جایگاه آناتومی حکیمان ایرانی در دانشگاه‌ها چیست؟ آیا طب سنتی صرفاً براساس یک تجربه است؟ متأسفانه در ذهن مردم اینطور جا افتاده که طب سنتی علمی صرفاً براساس تجربه است اما اینطور نیست. حکیمان ما ما براساس یک سری براهین علمی طب سنتی انجام می‌دادند. 

میرزایی خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهای بکر گیاهان دارویی در دنیا است و با توجه به برخورداری از پیشینه غنی و قوی که از یک مکتب درمانی با نام طب سنتی، به صورت تلفیقی در کنار طب مدرن و ظرفیت های مختلف درمانی برای ارتقای سطح سلامت مورد استفاده قرار می گیرد.

کتاب آناتوم تطبیقی نوشته احسان میرزایی

وی اظهارداشت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت طب سنتی نسبت به طب مدرن کم عارضه، در دسترس تر و هزینه آن ارزان‌تر است، با وجود اقدامات بسیاری که برای تعریف جایگاه طب سنتی در نظام سلامت کشور انجام شده، هنوز جای کار بسیاری در این زمینه وجود دارد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: همچنین براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، طب سنتی مجموعه ای از دانش، مهارت، باورها و تجارب بومی در فرهنگ های مختلف است. در مناطق جغرافیایی مختلف، روش های درمان سنتی متفاوت وجود دارد که در نظریه‌ها و در حیطه درمانی مانند نوع گیاهان دارویی بومی تفاوت دارند.

رونمایی از کتاب آناتوم تطبیقی نوشته احسان میرزایی

به گفته میرزایی، در واقع طب سنتی هر کشوری مختص خود آن است و هر چیزی که ما از گذشتگان خود داریم، در قالب طب سنتی ایران تعریف می‌شود. با توجه به سابقه درخشان علمی طب سنتی، تنوع و گستردگی پوشش گیاهان دارویی بستر بسیار خوب و توانمندی برای احیای طب سنتی و طبیعی وجود دارد.

رئیس اندیشکده پیشرفت و سلامت ایرانیان افزود: از آنجایی که مردم کشورمان به صورت سنتی، علاقه‌مند به مصرف گیاهان دارویی و درمان‌های طبیعی هستند، لازم است این طب توسعه علمی با کمک شرکت های دانش بنیان داشته باشد و نیازمند تحقیق و توسعه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و گیاهی مبتنی بر دانش بومی طب ایرانی هستیم.

رونمایی از کتاب آناتوم تطبیقی نوشته احسان میرزایی

میرزایی تصریح کرد: با توجه به افزایش بیماری های مرتبط با تغذیه ناسالم که زندگی افراد را در معرض خطر قرار داده، باید از داروهای طب سنتی در سبک زندگی سالم بهره برد زیرا امروزه بیماری هایی مانند چاقی، سکته قلبی، دیابت در اثر مصرف نادرست مواد غذایی و رو به رشد بوده و یکی از توصیه های مهم طب سنتی آن است که با بهره گیری از آن از بروز وگسترش هر چه بیشتر بیماری های غیرواگیر جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت جایگاه طب سنتی در کشور، امروز مشاهده می شود مردم اقدام به تجویز خودسرانه و زیاده روی در مصرف گیاهان در پی بروز هر دردی می کنند، در حالیکه این امر اشتباه بوده و می تواند عارضه ایجاد کند، مراجعه به متخصص طب سنتی برای درمان بسیار ضروریست.

میرزایی خاطرنشان کرد: به همین خاطر به مردم توصیه می کنیم که از تجویز خودسرانه طب سنتی خودداری کنند.

رونمایی از کتاب آناتوم تطبیقی نوشته احسان میرزایی

وی درباره انگیزه خود از تدوین کتاب آناتومی تطبیقی گفت: ایجاد انگیزه برای دانشجویان و علاقمندان به طب ایرانی برای شناخت دقیق آناتومی با تلفیق طب ایرانی و مدرن، رسیدن به سلامت جامعه بر اساس ۲ طب ایرانی و طب مدرن، تشویق فعالان عرصه سلامت کشور به آشنایی با طب کشور خود و بهره مندی از نظر حکمای ایرانی و همچنین لزوم تسلط متخصصین و فعالان طب ایرانی به آناتومی مدرن و آناتومی حکمای ایرانی بخشی از این انگیزه ها بود. 

نویسنده کتاب آناتومی تطبیقی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزارت بهداشت این کتاب را تایید کرده تا مورد استفاده متخصصان طب سنتی در دانشکده‌های طب سنتی قرار گیرد بیان کرد: در این کتاب از قسمت تشریح الاندام کتاب “خلاصه الحکمه” استفاده شده که این منبع مورد تأیید وزارت بهداشت است؛ این کتاب براساس مبانی دقیقی نگارش شده که حکمای طب سنتی نوشته‌اند و منابع آن مورد تایید وزارت بهداشت است و امیدواریم با رایزنی‌‌هایی که با وزارت بهداشت صورت می‌گیرد بتوانیم از آن‌ها کمک بگیریم تا در دانشکده‌های طب سنتی کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/



آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 167 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 13 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها