مردان آتش صبور: تولید سرم ۲ برابر ایام کرونا/ در یک و نیم سال اخیر به اندازه ۳۰ سال مجوز داروخانه صادر شده - مردان آتش

صبور: تولید سرم 2 برابر ایام کرونا/ در یک و نیم سال اخیر به اندازه 30 سال مجوز داروخانه صادر شده

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: در یک و نیم سال اخیر به اندازه ۳۰ سال گذشته مجوز داروخانه صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری مردان آتش، بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در مردان آتشمه تهران بیست درباره علت کمبود دارو در کشور اظهار داشت: چندین عامل در کمبود دارو تاثیر گذار است که یکی از آنها منابع مالی است  بحث بعدی سیاست گذاری های اشتباه از سوی نهادهای خارج از وزارت بهداشت است که در این دو سال یک فاجعه برای حوزه داروسازی به وجود آورده است. 

وی در ادامه گفت: وزیر اقتصاد، هیات مقررات زدایی، دیوان عدالت اداری و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس باید پاسخ گوی وضعیت فعلی کمبود دارو در کشور باشند. این ارگان ها و اشخاص به این دلیل که در زمینه دارو تخصصی ندارند تصمیماتی را گرفتند که به منزله قانون است و به وزارت بهداشت دیکته شد. 

صبور در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس اصل ۴۴ حوزه دارو و آموزش رقابت پذیر دانسته نشده است. وزارت بهداشت باید تشخیص دهد که در چه جاهایی به تولید و یا داروخانه نیاز داریم ولی این موضوع را از وزارت بهداشت خلع ید کردند و به اندازه ۳۰ سال تعهدات مالی برای وزارت بهداشت ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه پخش شرکت های دارویی به ۱۱۰ پخش رسانده شده است افزود: به واسطه فشار خاندوزی و تیمش داروخانه ها را به اندازه ۳۰ سال در عرض ۱ و نیم سال مجوز داده ایم. این داروخانه ها به دارو نیاز دارند، باید ابتدا کارخانجات از نظر ارز و منابع تقویت می شدند تا تولید کفاف داروخانه ها را بدهد. 

صبور ادامه داد: یک سوم مجوزهای داروخانه ها در تهران صادر شده است، در سال جاری ۱۰ همت به ترنوول اقتصاد دارویی مان افزوده ایم و هنوز به تولید نرسیده ایم. در این یک ساله کلا از وزارت بهداشت خلع ید شده است. 

وی ادامه داد: سرم سال ۹۸ و ۹۷ ما اوج کرونا را داشتیم و ۱۱ میلیون تولید سرم داشتیم ولی در حال حاضر با وجود تولید ۲۱ میلیون سرم باز هم کمبود داریم.

رئیس انجمن داروسازان ایران در ادامه بیان کرد: مسئولین ما دارو را به عنوان کالای استراتژیک نمی بینند و به همین دلیل در بحران دارو گرفتار می شویم.   هر داروخانه ای موظف است اعلام کند تحت نظارت کدام دانشگاه است و اگر دارو را به مردم آزاد بفروشند باید پاسخگو باشند. سازمان غذا و دارو و بیمه ها می توانند این شکایت مردم را پیگیری کنند. نیاز ارزی دارو باید در زمان مقرر تامین شود وگرنه با مشکل مواجه می شویم. مردان آتشمه و بودجه باید این نباز ارزی را تامین کند. ارگان هایی که تخصص لازم را ندارند برای وزارت بهداشت تصمیم گیری می‌کنند و رویه را با مشکل مواجه می‌کنند.

انتهای پیام



آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 137 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 26 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها