مردان آتش صنایع دستی با تم یلدایی هویت بخش سفره‌های ایرانیان - مردان آتش

به گزارش خبرنگار صنایع دستی خبرگزاری مردان آتش؛  صنایع دستی ایران سمبلی از فرهنگ، سنت، تمدن و هویت ملی  ایرانیان است. استادکاران و هنرمندان صنایع دستی برای حصول بهترین نتیجه  رابطه‌ ای عاطفی و معنوی با دست آفریده خود دارند و به نوعی از روح خود در آن دمیده اند.

در این روزها که به مناسبت شب یلدا جشنواره های یلدایی در حال برگزاری است، خرید ظروف یلدایی و حتی یکی از المان های آن از غرفه های صنایع دستی بسیار استقبال شده و در سبد خرید مراجعه کنندگان به چشم می خورد.

هر مناسبتی که از جغرافیا عبور میکند و به تاریخ و فرهنگ نزدیک میشود لوازم و ابزار خاص خود را دارد. یلدا که به عنوان یکی از میراث ناملموس ثبت شده است؛ جزو آیین ها و مناسکی است که با صنایع دستی پیوند مستقیم دارد.

در بلند ترین شب سال مجامع ها، سفره ها و ظروف سفالی نقش دار روح تازه ای به دورهمی ها می بخشند. این نقش و نگار ها که طی سال ها به روز می شوند؛ این روزها در غالب انار های سفالی، سوزن دوزی و یا حتی هندوانه های شیشه ای رخ می نمایند.

ظروف یلدایی

به گفته مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توجه ها به مناسک کمک میکند تا ما بتوانیم صنایع دستی را بسازیم که مطابق سبک زندگیمان باشد چراکه مناسک متعلق به هویت ماست و المان های آن را هم هویتی انتخاب می کنیم این امر به معنای پیوستار فرهنگی است.

وی همچنین به مبانی انسان شناسی، فکری و فرهنگی آیین ها تاکید کرد و گفت: این موارد در سبک زندگی ایرانی بایکدیگر رابطه معنا دار دارند و ما وقتی از معنا تهی شویم یا به معنای دیگری بپیوندیم ابزار های زندگیمان هم متفاوت میشود.

شب یلدا

گرامیداشت شب یلدا یکی از آن سنت‌ های نیکو و پر مفهوم در فرهنگ ماست. در زمان های قدیم روستاها و شهرهای کوچک ایران  معمولا خانواده ها این شب را با نشستن در زیر کرسی های گرم می گذراندند.

این شب آداب و رسوم و سنت‌ های زیبای ویژه خود را دارد. یکی از رسومی که در این شب انجام می شود هدیه دادن به نوعروسان است. در اجرای این رسم هنر زیبای حصیربافی در کنار گل آرایی به زیبایی هدیه نوعروسان می افزاید.

 با توجه به تنوع گسترده شاخه‌ های صنایع‌ دستی از جمله میناکاری، خاتم کاری، فیروزه کوبی، نقره نما، مس و پرداز، مس و نقاشی، منبت، معرق، زیورآلات زیبای سنتی از شاخه میناکاری روی طلا و میناکاری روی نقره، ترمه، قلمکار، قلمزنی، سفال، سرامیک و شیشه امکان انتخاب برای متقاضیان بسیار است و چه بهتر که هنگام تهیه هدیه ویژه شب یلدا این امر را مدنظر قرار داد.

برگزاری آیین های سنتی در دنیای مدرن و چشیدن طعم روزهای اصیل گذشته به زنده نگه داشتن رسوم آیینی کمک می کند علائه براین انتقال آن به نسل جدید بر دوش بزرگان خانواده است تا روزهای خوشی را دردفترچه خاطرات نوادگان خود به ثبت برسانند.

شب چله

 

انتهای پیام/



آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 194 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 21 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.