مردان آتش لقب " باقرالعلوم" از رسول خدا (ص) به امام پنجم شیعیان رسیده است - مردان آتش

لقب " باقرالعلوم" از رسول خدا (ص) به امام پنجم شیعیان رسیده است

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد دغانلو، اظهارداشت: لقب ” باقرالعلوم” قبل از ولادت امام توسط رسول خدا(ص) به امام پنجم شیعیان اطلاق شد.

به گزارش خبرگزاری مردان آتش هرمزگان، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد دغانلو در مراسم شب شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام در هیات باقریون شهر بندرعباس، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت امام باقر علیه السلام، اظهارداشت: امام باقر علیه السلام یکی از مظلوم‌ترین ائمه شیعیان است و مظلومیت این امام در بین آل الله به رخ کشیده می‌شود.

وی افزود: تولد این امام بزرگوار به روایتی در ماه صفر است که مردم درگیر عزاداری هستند  و در روایتی دیگر نیز  اول ماه رجب به عنوان سالروز ولادت ذکر شده است  که خیلی مورد اعتنا قرار نمی‌گیرد و  شب شهادت نیز که در ذی الحجه قرار گرفته، در ایامی است که حاجیان مدینه النبی(ص) را ترک کرده‌‌اند و کسی  در کنار قبر امام باقر علیه السلام در قبرستان بقیع نیست و  نیستند و کنار تربیت این امام زائری دیده نمی‌شود.

خطیب برجسته کشوری بیان‌کرد:  لذا بانیان برگزاری مجلس برای امام باقر علیه السلام باید سرشان بالا باشد و بر خود ببالند که برای حضرت مجلس گرفته‌اند و می‌توانند با این عمل پسندیده از حضرت زهرا سلام الله علیها درخواست‌هایی برای روز جزا داشته باشند..

وی ادامه داد: لقب باقر العلوم علیه السلام از زمان پیامبر (ص) به حضرت محمد بن علی علیه‌السلام اعطا شده است یعنی قبل از اینکه این آقا به دنیا بیایند چنانچه در روایت مسهور جابر بن عبدالله انصاری، رسول گرامی اسلام(ص)، امام پنجم شیعیان را با لقب باقر و شکافنده‌ی علوم معرفی می‌کنند و می‌فرمایند سلام ما را به او برسانید.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد دغانلو، ابرازداشت: در دیداری که بین حضرت باقرالعلوم علیه السلام و جابر بن عبدالله انصاری اتفاق می‌افتد، امام کودکی پنج ساله هستند و امام است که جابر را می‌شناسد و از مکالمه‌ی بین جابر و پیامبر(ص) خبر می‌دهد و همین امر موجب می‌شود جابر بن عبدالله متعجب شود از اینکه چگونه کودکی که در آن زمان تولد نیافته از شرح مکالمه خصوصی پیامبر و او اطلاع دارد که حضرت امام باقر علیه السلام، بیان می‌کند این از ویژگی‌های امام و ولی خدا است که زیردستان و مامومین خود را بشناسد و حساب و کتاب یاران، محبین و شیعیان خود را بداند.

وی عنوان‌کرد: امام حساب یاران خود را می‌داند چنانچه در روایتی آمده است که در یکی از نبردهای امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، قنبر نظاره‌گر حرب مولا بود و می‌دید که بعضی‌ها را حضرت گردن می‌زند و بعضی را اجازه می‌دهد که از زیر تیغ فرار کنند، علت را جویا می‌شود و حضرت می‌فرماید بالا و پایین رفتن ذوالفقار حساب و کتاب دارد، اگر بین این دشمنان کسی باشد که یک نفر از ۷۰ نسل آینده‌اش محب ما باشد به حرمت او از خون او می‌گذریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد دغانلو، با اشاره به در پیش بودن ماه عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، عنوان‌کرد: عزاداری برای سید الشهدا علیه السلام را کم نگیرید چرا که در عرش الهی برای حضرت امام حسین علیه السلام اقامه‌ی عزا می‌کند و با ما هم می‌توانیم با محبت به سیدالشهدا به عالم والا برسیم.

وی ادامه داد: قاعده کربلا با همه جا فرق می‌کند، در شهدای کربلا افرادی وجود دارند که اصلا حتی در وادی تشیع نبودند مانند وهب که نصرانی بود، زهیر بن قین عثمانی مذهب و دشمن علی بن ابی طالب بود اما حضرت زهرا سلام الله علیها دست او را گرفت و به خیمه ابی‌عبدالله آورد‌. و امروز بقیه به جایگاه زهیر غبطه می‌خورند.

انتهای پیام/



آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 164 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 26 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها